Κυριακή, 6 Απριλίου 2014

Σ. Δανιηλίδης - Πιέσεις στην Αθήνα για την υλοποίηση προγραμμάτων

● Σειρά επαφών του Σίμου Δανιηλίδη με υψηλόβαθμα στελέχη υπουργείων και εισήγηση-παρέμβαση στο πανελλήνιο συνέδριο δημόσιας υγείας (ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ):

Ιδιαίτερα παραγωγικό ήταν το ταξίδι-αστραπή που πραγματοποίησε σήμερα στην Αθήνα ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, ο οποίος είχε σειρά επαφών για την προώθηση καίριων θεμάτων που απασχολούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση ευρύτερα και το δήμο Νεάπολης-Συκεών ειδικότερα.
Με τις ιδιότητες και του προέδρου της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής, Αλληλεγγύης και Απασχόλησης της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, καθώς και της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, μετέβη αρχικά στο υπουργείο Παιδείας. Κεντρικό θέμα των συναντήσεών του εκεί, μετά και από  ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της ΠΕΔ-ΚΜ έπειτα από δική του εισήγηση, ήταν η αναγκαιότητα άρσης του αδιεξόδου στο οποίο έχει περιέλθει η κατασκευή 16 νέων σχολικών συγκροτημάτων στους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας.
Σε επίπεδο δήμου, δύο ήταν τα θέματα που μονοπώλησαν το ενδιαφέρον των επαφών του και αφορούν την προώθηση της έγκρισης των κτιριολογικών προγραμμάτων για την κατασκευή των 1ου-5ου Δημοτικών Σχολείων στις οδούς Αυγεροπούλου και Καυκάσου Συκεών και του νέου 2ου Γυμνασίου Πεύκων, καθώς η διερεύνηση πόρων για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης των δύο αυτών άκρως απαραίτητων έργων για την τοπική κοινωνία και τη μαθητική κοινότητα.
Επιπλέον, ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών μετέβη στα υπουργεία Εσωτερικών, Εργασίας, Υγείας-Πρόνοιας και τη Γενική Γραμματεία Κοινοτικών Πόρων, και στις επαφές του εστίασε στην εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων για τη συνέχιση όλων των κρίσιμων κοινωνικών προγραμμάτων που υλοποιεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως είναι το «Βοήθεια στο Σπίτι», τα Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών και Ατόμων με Αναπηρία, οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί, και η ένταξή τους στο ΣΕΣ (ΕΣΠΑ 2).
Παράλληλα, έθεσε επιτακτικά την ανάγκη προώθησης των διαδικασιών έγκρισης των συμβάσεων έργου ορισμένου χρόνου και τη διατήρηση της εργασίας των 15.000 και πλέον στελεχών που απασχολούνται στις παραπάνω δράσεις.
Αρνητική πρωτοτυπία ο αποκλεισμός της Τ.Α.
Ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών μίλησε και στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δημόσιας Υγείας και Υπηρεσιών Υγείας, το οποίο διεξάγεται (31.3-2.4) στην Αθήνα από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας και το ΚΕΕΛΠΝΟ, επαναλαμβάνοντας την πάγια θέση της Αυτοδιοίκησης ότι μέσα από την υφιστάμενη οικονομική κρίση πρέπει να αναδειχθεί μια νέα αντίληψη για το κοινωνικό κράτος και την οργάνωσή του, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχει ισχυρό ρόλο, που προϋποθέτει τη θεσμική αναβάθμιση και την οικονομική της αυτοδυναμία.
Με αφορμή την πρόσφατη ψήφιση του νόμου για την αποκεντρωμένη λειτουργία του Πρωτοβάθμιου Εθνικού Δικτύου Υγείας, που όμως εξαιρεί τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο Σ.Δανιηλίδης έκανε λόγο για «απαράδεκτη απόφαση που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με όλα τα ευρωπαϊκά δεδομένα και αποτελεί παγκόσμια, αρνητική πρωτοτυπία».
Κι αυτό συμβαίνει, όπως τόνισε, την ίδια στιγμή που όλο και περισσότερες μελέτες και αναλύσεις, αλλά και η ευρωπαϊκή εμπειρία, επισημαίνουν ότι είναι απαραίτητο να αναζητηθούν νέες μορφές συνεργασίας και συνύπαρξης κρατικών, αυτοδιοικητικών και κοινωνικών φορέων, οι οποίες να διευκολύνουν και να προωθούν την εμπλοκή κι άλλων δυνάμεων και συντελεστών παροχής υπηρεσιών υγείας σε τοπικό επίπεδο, αλλά και εθελοντικών φορέων, ομάδων αυτοβοήθειας, οικογένειας, εκκλησίας, κ.λπ., καθώς και να θεσμοθετηθούν αυστηρά πλαίσια λειτουργίας του ιδιωτικού τομέα.
Στην ομιλία του εστίασε για ακόμη μία φορά στην αναγκαιότητα αποκεντρωμένης λειτουργίας του  Συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό, στα προγράμματα προαγωγής της υγείας, στην πρόληψη και την προστασία της Δημόσιας Υγείας, που διασφαλίζει τη διαφάνεια και την αξιοκρατία και μπορεί να εγγυηθεί την αξιοποίηση όλων των υφιστάμενων υπηρεσιών παροχής Πρωτοβάθμιας και Επείγουσας Φροντίδας Υγείας, τη σύσταση μονάδων Οικογενειακής Ιατρικής σε κάθε δήμο, τη θέσπιση οικογενειακού γιατρού και παιδίατρου σε κάθε γειτονιά και κάθε δήμο, και τη συνεργασία των γιατρών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με όλες τις Ψυχοκοινωνικές Υπηρεσίες σε επίπεδο δήμου.
Άλλωστε, όπως τόνισε, προς την κατεύθυνση αυτή αποτυπώνεται η θέση της ΚΕΔΕ, όπως έχει εκφραστεί με σειρά ομόφωνων αποφάσεων, για την πιστοποίηση, με όρους και διαδικασίες διαφανείς, σε περιβάλλον πλήρως ανταγωνιστικό, δημοτικών Μονάδων Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, αφού ήδη σε πολλούς δήμους της χώρας έχει συσσωρευτεί η  σχετική εμπειρία και υπάρχει ο κατάλληλος ιατρικός εξοπλισμός.
Θετικά παραδείγματα
Παραδείγματα επιτυχημένης μεταφοράς αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελούν οι δομές παιδικής φροντίδας και οι βρεφικοί και παιδικοί σταθμοί, ενώ πολλές δράσεις πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας υλοποιούνται εδώ και χρόνια από τους δήμους με υψηλές προδιαγραφές και ποιοτικές παροχές, πολλές φορές χωρίς καμία κρατική υποστήριξη. Τέτοιες είναι, τα Δημοτικά Ιατρεία, τα 60 Κοινωνικά Φαρμακεία, τα 63 Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων που εξυπηρετούν 1.521 ηλικιωμένους σε όλη την Ελλάδα, τα 879 προγράμματα «Βοήθεια στο Σπίτι» για 100.000 ωφελούμενους, τα 73 Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, οι Δημοτικές Τράπεζες Αίματος και τα δίκτυα δοτών αιμοπεταλίων, δωρητών οργάνων σώματος και δωρητριών βλαστοκυττάρων, τα προγράμματα εκπαιδευτικής κατάρτισης και κοινωνικής ενσωμάτωσης για τα άτομα με αναπηρία.
«Η Τ.Α. έχει αποδείξει, για παράδειγμα, με το πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι”, όπου οι υπηρεσίες που παρέχονται από τους δήμους ανέρχονται στο μόλις 1/10 του κόστους που θα στοίχιζε στο δημόσιο η παροχή υπηρεσιών υγείας από κλειστά ιδρύματα ή φιλοξενίας τους σε δημόσια ή ιδιωτικά γηροκομεία, κ.λπ.   Αναμφίβολα, λοιπόν, ένα σύστημα πρωτοβάθμιας υγείας σε τοπικό επίπεδο, υπό την ευθύνη και τον έλεγχο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μπορεί να παρέχει ανταγωνιστικές υπηρεσίες,  κοστολογικά φθηνότερες και ποιοτικά καλύτερες από τις σημερινές.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι ο Σ.Δανιηλίδης εισέπραξε το θερμό χειροκρότημα των παριστάμενων στο συνέδριο όταν ανακοίνωσε ότι ο δήμος Νεάπολης-Συκεών λειτουργεί ήδη ένα υπερσύγχρονο Δημοτικό Ιατρείο στη Δ.Ε. Συκεών, παρέχοντας από 22 γιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων δωρεάν υπηρεσίες υγείας σε χιλιάδες ανασφάλιστους, άνεργους, ωφελούμενους του «Βοήθεια στο Σπίτι» και των ΚΑΠΗ, ότι προχωρά άμεσα στη δημιουργία ενός δεύτερου στη Δ.Ε. Νεάπολης, καθώς και στην πανελλαδική καινοτομία της κατασκευής ενός οκταόροφου Δημοτικού Ιατρικού Κέντρου στις Συκιές, προϋπολογισμού 8 εκατ. ευρώ, με τη δαπάνη να καλύπτεται από το ισχυρό δημοτικό ταμείο.
Συνοψίζοντας, τέλος, τις προτάσεις της Αυτοδιοίκησης προς την Πολιτεία, ο Σ.Δανιηλίδης τόνισε ότι απαιτείται κωδικοποίηση της νομοθεσίας και άρση των αποσπασματικών νομοθετικών ρυθμίσεων, άμεση απόδοση αποκλειστικών αρμοδιοτήτων κοινωνικής πολιτικής, πρόνοιας και υγείας στους δήμους, καθιστώντας σαφές πως μόνο υπό την εποπτεία και την ευθύνη της Τ.Α. θα παρέχονται και θα εποπτεύονται οι υπηρεσίες πρόνοιας, κοινωνικής φροντίδας και πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, με σαφείς και κοινούς κανόνες για όλους, μέσω αδειοδοτημένων και πιστοποιημένων δομών, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαφάνειας στην παροχή των σχετικών υπηρεσιών, να προαχθεί ο υγιής ανταγωνισμός προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, να εξοικονομηθούν πόροι και να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες. Απαιτείται, επίσης, η οργάνωση κοινωνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας στους δήμους και η ταυτόχρονη μεταφορά πόρων για την άσκηση της όποιας μεταβιβαζόμενης αρμοδιότητας στους ΟΤΑ, σύμφωνα με το άρθρο 102 του Συντάγματος.
ΑΠΟ Σ. ΔΑΝΙΗΛΙΔΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου